top of page
  • Bjørnar Kristiansen

Når rocken ikke betaler nok

Man skulle tro at rockestjerner ikke hadde noen sjeler igjen og selge, men når reklamebransjen banker på backstagedøra og løsner på pengebeltet, får vi flere eksempler på at selvrespekten tåler noen smeller til. Man er da bare menneske, er man ikke? Vi har gravd etter gull og funnet noen av de morsomste tilfellene av akkurat dette.

Iggy Pop - Schweppes Limón Dry Når det kommer til reptilmennesket kjent som Iggy Pop, har nok musikken hans blitt brukt oftere enn mannen selv. "Lust For Life", som eksempel, er en velkjent gjenganger i forskjellige reklamer, men da mineralvannet Schweppes skulle lansere sin nye smak, Limón Dry, valgte de Iggy i hovedrollen. Resultatet er en ganske godt lagd reklame, der vi følger Iggy og faren hans på en tur ut på byen, mens Iggy forteller i korte trekk om sitt utsvevende liv. Vi skal ikke spoile selve høydepunktet, men det vitner om en mann som gjerne gjør narr av eget image, så lenge det er nok nuller på sjekken.

Dee Snider - Unibet Hva får man hvis man blander Twisted Sisters Dee Snider og den norske fotballspilleren Ronny Johnsen, tidligere stopper på Manchester United? Jo, man får en ganske morsom reklame for bettingselskapet Unibet. Dee synger over en Twisted Sister-light låt, mens han dukker opp i forskjellige sportsrelaterte scenarioer, med lukten av spillegalskap og personlig konkurs hengende like tungt i luften som Sniders hårspray. Og Ronny Johnsen da.

Paul Stanley - Folgers Coffee Året var 2000 og Kiss var igjen et gigantisk band, etter gjenforeningen med originalmedlemmene Ace Frehley, Peter Criss og sminkepungen. De var faktisk på en avskjedsturné da tilbudet om en reklame for kaffemerket Folgers kom på kontorpulten til Paul Stanley. Han tenkte nok mer på bunnlinjen enn rockstjernekredibiliteten sin, og takket ja. I reklamen ser vi Stanley vandre gjennom et sirkus, holdende på et kaffekrus, mens han synger en svulstig, musikal-aktig, låt. Før han til slutt forsvinner ut i intet, som en koffeinberuset David Copperfield. På lavt nivå. Reklamen ble dessverre, eller heldigvis i Stanley sitt tilfelle, aldri vist på TV. Dette var visstnok fordi testgruppene som så filmen i forkant, ikke skjønte hvem Stanley var og hvorfor han var hovedrollen i reklamen. De så bare det de kalte "a creepy old guy". Au. Men denne informasjonen kommer ikke fra Folgers, men personen som har lastet reklamen opp på YouTube, så ta det med en teskje salt. Eller seks måleskjeer Folgers, da.

Cinderella - Pat´s Chili Dogs I 1983 var det ikke akkurat mangelvare på band som senere, ble kastet inn i sjangeren hårmetall. Ett av de banda var Cinderella. Med powerballaden "Don’t Know What You Got (Till It’s Gone)" som sin største kommersielle hit, kan man ikke anklage bandet for at de var en gigant utenfor sjangerens hardeste kjerne. Og da tilbudet om å gjøre en reklame for den lokale pølsebua i Philadelphia, Pat´s Chili Dogs, kom på bordet, sa ikke gutta i Cinderella akkurat nei til det. I følge et intervju med vokalist Tom Keifer så husker han ikke så mye av hendelsen, og er heller flau over reklamen i ettertid. Spesielt da den gikk litt viralt etter at den dukket opp på YouTube. Men de har da ingenting og være flaue over. Resultatet er en fantastisk tidskapsel til en tid før heavy metal ble altfor alvorlig. Pølsene var sikkert digge de og!

Dokken - Norton Security Hvor skal man egentlig begynne med åttitalls-heltene i Dokken? Frontet av sanger og låtskriver, Don Dokken, har bandet hatt en karriere preget av suksesser og nedturer. Ikke minst en hel rekke medlemsbytter og gjenforeninger med tidligere medlemmer. Da spesielt gitarist George Lynch som finner tilbake hver gang det fristes med en solid slump penger. Vi får også håpe at Dokken fikk til smør på brødet da de var med en i reklame for virusprogrammet Norton Security. Og i følge Don Dokken selv, fikk de jobben da et annet band trakk seg og tilbudet var for godt til å si nei til. Selve reklamen er ganske morsom, om litt tragikomisk, der Dokken knuser en rå kylling med deres, hva skal man si, ubestridte seksuelle energi.

Warrant - Warrant Hotline Warrant vil nok for alltid, være best kjent for strippereposet "Cherry Pie" fra albumet med samme navn som ble utgitt i 1990. Og til tross for flere hits på merittlisten, så ble de aldri helt kvitt paiforbannelsen. Noe som drev låtskriveren i bandet og vokalist, Jani Lane til et tragisk liv plaget av alkoholisme, og senere en altfor tidlig død i en alder av 47. Dødsårsaken var alkoholforgiftning. Men da Warrant var på høyden fikk de sin egen såkalt "Hotline", der du kunne ringe til en telefonsvarer og få høre det siste nytt fra bandet selv. For en altfor høy pris selvfølgelig, og barn måtte spørre foreldrene sine om lov. Akkurat det med at barn kunne ringe inn er nokså ironisk, med tanke på den heller seksuelle undertonen i reklamen for linjen. Senere ble faktisk "Cherry Pia" brukt i en reklame for hamburgerkjeden Arby´s. Det blir ikke mer amerikansk enn strippere, hamburgere og pai. Hvil i fred, Jani Lane.

Fred Durst - Carmax Si hva du vil om Limp Bizkit-frontmann, Fred Durst. Du kan hate så mye du bare vil på musikken hans, arrogansen hans, eller de nokså dritdårlige gitarsoloene hans. Men det skal ikke betviles at mannen nøt enorm suksess en periode. Limp Bizkit var gigantiske! Men ting alt kan ikke vare sies det, heller ikke for Fred Durst & Co. Salgstallene dalte og selv musikken har for mange, blitt en flau fotnote, som mimres med en viss ironisk distanse i ettertid. Durst selv har gått til filmen og sporadiske turneer med bandet og venter nok intenst på at nu-metal skal bli nostalgisk. Noe vi ikke er langt unna, skal man tro spådommene. Derfor er det ikke så rart at Durst dukker opp i en reklame der Limp Bizkits musikk brukes som noe negativt, og faktisk som god nok grunn til at man selger bilen. Og ikke bare fikser bilstereoen.

Ratt & Europe - Geico Insurance Geico er et amerikansk forsikringsselskap som ikke er redde for honorarer, mildt sagt. Gjennom årene har en rekke kjente artister dukket opp i deres reklamer, som rapgruppen Salt-N-Pepa, countrystjernen Charlie Daniels og ikke minst, Europe og Ratt. Av de to gruppene, skulle man tro at Europe ikke trengte pengene like mye som Ratt, men de tok jobben likevel. Reklamen der Ratt dukker opp, handler om et par som har kjøpt et hus de er storfornøyde med, men de sliter med "Ratt-problem". Tørt ordspill, men reklamen er likevel severdig. Om ikke annet for mye slapp miming fra Ratt-vokalist, Stephen Pearcy. Europe på sin kant, kommer bedre ut av det. For hvem har vel ikke nynnet på deres "Final Countdown" mens man venter på at mikroen skal gjøre seg ferdig med lasagnerestene? Ikke? Vi lar den henge, vi.

Ozzy Osbourne Så kommer vi til selveste Ozzy. Legenden med John Lennon-briller, en forkjærlighet for alt som kommer i pose eller flaske og ikke minst, penger. Mannen har vært i flere reklamer enn vi orker legge ut her. Men han er jo fantastisk underholdende, selv om man kan stille spørsmålstegn til hvor mye han selv husker av filmene han har vært med i. Samsung, World of Warcraft, Brisk, Pepsi og I Can´t Believe It´s Not Butter er bare noen av selskapene som har benyttet seg av Ozzys varemerke i sine reklamer.

Lemmy

Og helt til slutt tar vi for oss Lemmy. Mannen over menn. Vi vil vel aldri komme helt over tapet av denne legenden, men heldigvis finnes det masse morsomme intervjuer og filmsnutter vi kan glede oss over, selv om hørselens erkefiende ikke er blant oss lenger. Lemmy var heller ikke fremmed for en pengesekk eller to heller, da han dukket opp i en god slump med reklamer. Det finske selskapet Vailo, Finlands svar på Tine Meierier, ville gjenskape en gammel reklame, bare nå med Lemmy i hovedrollen. Lemmy var tydelig preget av kreften, som skulle kreve livet hans, under innspillingen. Så reklamen ble senere omgjort til en ganske rørende hyllest til Lemmy, da han døde før den ble ferdig i den påtenkte versjonen. Med Lemmy i sitt sedvanlige humoristiske humør, er det jo garantert suksess. For en helt. Vi får bare håpe at honoraret betalte en barregning eller to, på hans faste vannhull, Rainbow Bar & Grill i Los Angeles.

Og skulle du savne den musikalske siden av Englands store sønn, så dukket han opp i en reklame for ølmerket Kronenbourg 1664, der de spiller en akustisk versjon av Motörheads største hit, "Ace Of Spades".

Man kan vel mistenke at Lemmy ikke akkurat var mest opptatt av snacksen hvis han var i en bar, men han stilte likevel opp i en reklame for potetgullet Walkers, sammen med fotballhelten Gary Lineker.

Vi slenger også på en reklame for sjokoladen Kit Kat, der Lemmy er med i en liten scene. Ingen replikker, men vi får se et glimt av Lemmys selvironi.


Recent Posts

See All
bottom of page