• Jørn Brekke

Historien bak: Mastodon - Crack The Skye (2009)



Tons of Rock-aktuelle Mastodons fjerde studioalbum skulle bli deres mest personlige, og bak en intrikat historie om en lam person som reiser gjennom tid og rom via astral projeksjon og havner i kroppen til Rasputin, skjuler det seg en overraskende dyp mening. Dette er historien bak Mastodon - Crack The Skye.


Begynnelsen:

Mastodon, ca 2003. Fra venstre: Bill Kelliher, Brann Dailor, Brent Hinds, Troy Sanders. Foto: Mastodon / Facebook


Mastodon ble formet i Atlanta i Georgia i 2000, etter at trommeslager Brann Dailor og gitarist Bill Kelliher flyttet fra New York til Atlanta og møtte bassist Troy Sanders og gitarist Brent Hinds på en konsert med High On Fire. Kvartetten fant ut at de hadde en forkjærlighet for de samme bandene (Melvins, Neurosis, Iron Maiden og Thin Lizzy, blant annet).


Bandet var en kvintett en svært kort periode, og rakk å slippe en demoskive med vokalist Eric Saner før han forlot skuta og overlot vokalistrollen til bassist Troy Sanders. Mastodon ble plukket opp av Relapse Records året etter, og i 2002 slapp de sin første fullengder, “Remission”.


"Leviathan" og "Blood Mountain":


Men det var med “Leviathan” bandet for alvor skulle markere seg. Konseptalbumet dreide seg rundt historien om Moby Dick, skrevet av Herman Melville, og spesielt singelen “Blood And Thunder” – med gjestevokal av Neil Fallon fra Clutch – satte Mastodon på metallkartet. Bandet dro ut på turné både i Nord-Amerika og Europa, og spilte sammen med Slayer, Lamb Of God og Slipknot. Tredjeskiva “Blood Mountain” ble sluppet i 2006, og for første gang fikk Mastodon spille på riksdekkende TV da de fremførte “Colony Of Birchmen” på “Late Night with Conan O’Brien”.


Etter tre beinharde album løselig basert på elementer (“Remission” symboliserte ild, “Leviathan” representerte vann, og “Blood Mountain” var jord), var det mange som trodde det var naturlig for Mastodon å takle konseptet rundt luft på det som skulle bli bandets fjerde album. Men i sann Mastodon-vri endte “Crack The Skye” opp som et konseptalbum som tok for seg æter.


Konseptet bak "Crack The Skye":


Hva er egentlig “æter” spør du? Den latinske betydningen er “den øverste klare luft”, og den greske tolkningen er “den klare himmel” eller “lys”. For Mastodon representerer æter sjelen og ånden til alle ting som eksisterer, bare for å holde beina litt på jorda. Så hva er egentlig historien bak konseptalbumet?


Historien går som følgende, via trommeslager og låtskriver – og for første gang, ledevokalist – Brann Dailor:


"There is a paraplegic and the only way that he can go anywhere is if he astral travels. He goes out of his body, into outer space and a bit like Icarus, he goes too close to the sun, burning off the golden umbilical cord that is attached to his solar plexus. So he is in outer space and he is lost, he gets sucked into a wormhole, he ends up in the spirit realm and he talks to spirits telling them that he is not really dead. So they send him to the Russian cult, they use him in a divination and they find out his problem. They decide they are going to help him.


They put his soul inside Rasputin's body. Rasputin goes to usurp the czar and he is murdered. The two souls fly out of Rasputin's body through the crack in the sky(e) and Rasputin is the wise man that is trying to lead the child home to his body because his parents have discovered him by now and think that he is dead. Rasputin needs to get him back into his body before it's too late. But they end up running into the Devil along the way and the Devil tries to steal their souls and bring them down…there are some obstacles along the way."


Inspirasjon:


Bandet hørte kontinuerlig på King Crimsons “In The Court Of The Crimson King” og Pink Floyds “Animals” gjennom studioarbeidet, noe som kanskje forklarer litt av den litt mer høytflyvende tematikken. Vokalen er renere enn vi er vant til tidligere, lydbildet på “Crack The Skye” er også adskillig mer fokusert og progrock-inspirert (mye takket være samarbeidet med Springsteen-produsent Brendan O’Brien), og de tyngste og mest kaotiske partiene vi hørte på “Remission” og “Leviathan” er i stor grad borte – utenom i tittelsporet “Crack The Skye”. Og tittelsporet er adskillig tyngre enn resten av albumet, både sonisk og emosjonelt. Den er en hyllest til Brann Dailors lillesøster, Skye Dailor, som tok sitt eget liv da hun var 14:


"My sister passed away when I was a teenager and it was awful, and there's no better way to pay tribute to a lost loved one than having an opportunity to be in a group with my friends and we make art together. Her name was Skye, so Crack the Skye means a lot of different things. For me personally, it means the moment of being told you lost someone dear to you, [that moment] is enough to crack the sky."


Scott Kelly, vokalist i Neurosis og en nær venn av bandet, gjestet som vokalist på tittelsporet. Også han forstod hvor betydningsfull og alvorlig tematikken i låta var:


"That song was a really, really heavy song to do. That song was about Brann's sister and how she passed away, and it was a story that I was very familiar with from knowing Brann. When he decided to do that, he called me up to talk to me about it and said 'this is what I wanna do' and 'I really, really want you to sing the song' and I said, you know 'sure, I will'.



I took it really seriously and I emailed with Brann's Dad a couple of times and just talked to him about Skye, and then he sent me a photograph of her actually, and I sat there and looked at that photograph of her and just kinda meditated on her and on all of the situation, and the family and then actually set all that shit up in the studio and recorded the song with her picture there, and I just really tried to do it as real as I felt I could."


En ny musikalsk retning:


Men Mastodon kunne i aller høyeste grad ha blitt tvunget til å stoppe på tre studioalbum. Rett etter at Mastodon hadde fremført “Colony Of Birchmen” sammen med gjestevokalist Josh Homme (Queens of the Stone Age) på MTV Video Music Awards i 2007, havnet gitarist og låtskriver Brent Hinds på sykehus med alvorlige hodeskader. Opprinnelig opplyste nyhetene om et overfall, men etterhvert kom det frem at en svært beruset Hinds hadde forsøkt å slåss med Shavo Odadjian fra System Of A Down og pådratt seg skadene i basketaket som fulgte.


Hinds ble tvunget til å bli hjemmeværende i en periode etter hodeskadene, og i stedet for å møte resten av bandet til øving ble han ofte sittende hjemme og skrive musikk på kassegitar. Og når han først hadde muligheten til å møte opp på øvingslokalet hadde han sekken full av musikk som var... annerledes:

“It was really beautiful, it just didn't sound like — it sounded like us, but it sounded more mellow but more foggy and just different. There was probably a turning point where we all said, ‘Okay, we need to just stop with all the fast, crazy, heavy stuff and maybe just focus on the stuff that Brent is writing and point our divining rod in that direction. Let's get in the mood of whatever this is because it's definitely like a vibe change from what we're used to.’ But it's a good thing then we just all started following Brent's lead with the music and what it was gonna sound like and where it was going.”


Mastodon slapp “Crack The Skye” 24. mars 2009, og debuterte på 11. plass på Billboards albumliste. Albumet høstet svært gode kritikker fra anmeldere, og gjennomsnittsmåling på anmeldelsene viser en score på 82% ut av 100 basert på 29 forskjellige anmeldelser, noe som gir albumet en “Universal Acclaim”-score. Åpningssporet “Oblivion” er en ren hardrock-perle, tett oppfulgt av den mer heseblesende “Divinations”.


Midtpunktet “The Czar” består av fire deler: “1. Usurper”, “II. Escape”, “III. Martyr”, og “IV. Spiral”, men er med sine 11 minutter fortsatt ikke den lengste låta på albumet. Den æren går til den spastiske, bekmørke, kaotiske og vakre avslutteren “The Last Baron”, med sine 13 minutter blank. Også er det selve høydepunktet, tittelsporet. Her er det bare å nyte perfekt moderne prog metal, og håpe at Mastodon plukker godt fra 2009-eposet sitt når setlista skal skrives til Tons of Rock 2022.


Mastodon anno 2021. Foto: Mastodon / Facebook




Recent Posts

See All

1/5

1/4

1/5

1/4