• Bjørnar Kristiansen

Enslaved fra innsiden


Foto: Enslaved.no Det er ikke hver dag vi får en dokumentar om ekstremmetal på lokal-tv her til lands, men med serien "Heimvegen" om Enslaved så kan vi krysse av det i boka og. Filmet og produsert av Dag Olav Husås, mannen bak NRK-serien "Helvete", i tett samarbeid med bandet selv. Publisert på YouTube-siden til Tv Haugaland, selvfølgelig. Noe annet hadde vært rart, si. Vi får en detaljrik fortelling om den spede starten som Death Metal-bandet Phobia, den sjangermessige transformasjonen til Black Metal, før de fant oppskriften til det Enslaved vi kjenner så godt i dag. Tolv episoder med rundt 25 minutters spilletid i gjennomsnitt, så vi tilbringer omtrent fem timer i Enslaveds univers. Drømmesituasjon for en enhver fan. Men hvordan fungerer serien for de som ikke nødvendigvis elsker bandet? Et rungende og monumentalt,"fabelaktig". Denne dokumentaren burde være standarden for hvordan man behandler et bands historie fra innsiden, med en detaljrikdom som vi sjeldent ser i denne formen for underholdning. Vi er godt vant med intervjuer der band forteller så godt de kan om sin egen fortid, men her får vi også sett de fysiske stedene. Øvingslokalene, studioene og ikke minst, barndomshjemmene. Og skulle Enslaved ha noe mystikk over seg, blåses det med valthorn rett ut døra. Men det er bare koselig. Og intimt, uten at det grenser over i det ukomfortable. Husås har virkelig fokusert på bandets hjerte, nemlig det brødreaktige vennskapet mellom Grutle Kjellson og Ivar Bjørnson. De startet samarbeidet da de var henholdsvis 17 og 13, så det er imponerende hvordan de har holdt sammen, på tross av flere medlemsbytter. Det medlemmet som får mest fokus, utenom de to kosebamsene, er trommeslager Trym Torson. Han spilte med dem i perioden 1991-1995, fra den første demoen "Nema" (1991) til "The Forest Is My Throne/Yggdrasil" (1995), som var en splitt med Satyricon. Og her kommer vi til noe bemerkelsesverdig i historien til Enslaved. Selv bruddet med Torson, som vanligvis blir omtalt som dramatisk og turbulent, var helt uten konflikt og Torson ble tatt inn i varmen av Emperor, bare noen dager senere. Hvem har disse gutta egentlig hatt krangler med? Er det ingen som knyter nevene litt strammere når Kjellson og Bjørnson kommer inn i rommet? Det kommer ihvertfall ikke fram i denne serien. Mellom intervjuer med bandmedlemmer og gamle liveklipp, får vi også intervjuer med eksperter som Torgrim Øyre, Harald Fossberg (Norges beste musikkhistorieformidler?) og forskjellige andre kjente fjes fra norsk musikkbransje. Tilogmed disse er usedvanlig koselige, med Øyre på café og Fossberg på fisketur som eksempler, noe som bygger på denne følelsen av hygge. Men "Heimvegen" er for all del ikke uten feil. Noen ting blir fort skummet over, mens noen få sekvenser kunne vært kuttet til fordel for bedre tid for andre. Pirking? Så absolutt, men det er bare pirking man kan gjøre. Og man skulle ønske at denne dokumentaren tok for seg hele historien til Enslaved, men hvis den først skal runde av ved et punkt i karrieren deres, så har Husås valgt et nært perfekt sted for akkurat det. Vi skulle også gjerne hørt litt mer om hva bandet tenker i ettertid om de notoriske årene da norsk Black Metal var på sitt mest kontroversielle. Dag Olav Husås har med "Heimvegen" og "Helvete", på latterlig kort tid, levert to av de beste norske musikkdokumentarene. Det er tydelig at han brenner for norsk musikk og burde få fritt spillerom for hva han vil gjøre rundt neste sving. Ta notat, Krinken! For dette er kvalitet i alle ledd og utrolig fornøyelig. Nederst på siden vil du finne første episode av "Heimvegen", og lett tilgang til resten.

Foto: Enslaved.no



Recent Posts

See All

1/5

1/4

1/5

1/4